Det kan være næsten umuligt at finde et job inden for markedsføring, fordi de fleste stillinger allerede er optagede – og det kræver erfaring at få et job hos et marketingbureau. Selv, hvis du finder en stilling, kan det være vanskeligt at lande jobbet, da der ofte er mange om buddet.
Så hvordan kommer du ind i en branche, der er så konkurrencepræget? Først og fremmest skal du opbygge noget erfaring, der gør, at du rent faktisk har en chance for at få foden indenfor hos et bureau, uanset om det så blot er i en praktikstilling.
#1: Uddan dig om markedsføring
Marketing er et vidt begreb, og der er mange forskellige discipliner indenfor online marketing. Hver især kræver de forskellige færdigheder og kompetencer, hvorfor det er vigtigt, at du vælger den rigtige vej, som matcher dit specifikke kompetenceniveau.
Det er derfor en god idé at søge ind på en specifik uddannelse, der centrerer sig omkring online markedsføring – eller hvilken form for marketingdisciplin, du ønsker at dygtiggøre dig indenfor. Hvis du ikke søger ind på en uddannelse, kan du komme langt ved at uddanne dig selv.
Der findes masser af forskellige kurser, du kan tage online, ligesom du finder tutorials og guides til langt de fleste discipliner indenfor online markedsføring. Du behøver ikke at være bagerst i køen, bare fordi du ikke har den rigtige uddannelse.
#2: Sæt dig grundigt ind i virksomheden
Før du sender en ansøgning, er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i virksomheden, du søger hos. Du skal ikke bare sende den samme ansøgning til flere forskellige virksomheder, men i stedet vise, at du rent faktisk ved, hvad de laver – og hvorfor du gerne vil arbejde hos dem.
Gå ind på bureauets hjemmeside (eksempelvis Obsidian.dk), hvor du kan læse mere om, hvad de tilbyder. Sæt dig grundigt ind i virksomhedens ydelser, kultur og historie. Når du har et godt billede af, hvem de er, kan du gå i gang med en personlig jobansøgning.
Her skal du fokusere på, hvorfor du søger hos netop dem – og hvad de vil få ud af at ansætte dig. Hvorfor er du den kandidat, de skal bruge tid på? De får formentlig mange ansøgninger fra andre kandidater, så det skal virkelig skinne igennem, hvorfor de skal vælge netop dig.
#3: Opbyg et personligt brand
En jobsøgning handler om, at virksomheden skal se, at du er god nok til at arbejde hos dem. Et af de første steder, de kigger, er på din online tilstedeværelse. At have en stærk online tilstedeværelse viser en arbejdsgiver, at du er talentfuld – og dermed også værd at ansætte, da det beviser, at du rent faktisk er i stand til at skabe noget omtale omkring din person.
Du kan enten vælge at udarbejde en LinkedIn-profil, hvor du beskriver dig selv og din erfaring. Herudover bør du også få udarbejdet en hjemmeside, hvor du kan skrive noget om dig selv. Det er desuden en god idé at udarbejde en blog, hvor du kan skrive om de emner, du ved noget om.
#4: Vis dit tidligere arbejde frem
At få et job hos et bureau handler om at vise, at du er dygtig – hvilket indebærer, at dit tidligere arbejde kan tilgås. Hvis du har bygget en hjemmeside for en virksomhed, opnået resultater med online markedsføring eller noget helt tredje, bør du udarbejd en case, der beskriver det.
Det er en god idé at vise den på din hjemmeside, så din kommende arbejdsplads selv kan dykke ned i dit arbejde. Du kan eventuelt beskrive nogle af de resultater, du har opnået, i din jobansøgning, men sørg for, at det ikke er alt for uddybende – link i stedet til din hjemmeside, hvor du har beskrevet dine cases i detaljer.