Spørgsmål til jobsamtalen: 10 spørgsmål, du skal kunne svare på

Kan du svare på disse 10 spørgsmål til jobansøgning?
Kan du svare på disse 10 spørgsmål til jobansøgning?
Skal du til jobsamtale kan det være altafgørende at have forebredt sig godt. Se her, hvordan du forbereder dig på de 10 oftest stillede spørgsmål til jobsamtalen.

Forbered dig til jobsamtalen

Når du skal til jobsamtale er det er det en god idé at du forbereder dig. Det kan være altafgørende, og give dig en sikkerhed, hvor du vil virke mere afbalanceret, rolig og velovervejet – det bliver der lagt mærke til.

Det kan være en god idé at forberede sig ved hjælp fra en du kender, hvor I sammen gennemspiller en jobsamtale, så du får øvet dine svar. Når I har gennemgået samtalen, kan du bede om at få feedback.

Ved at øve dig, kan det være en hjælp til, at du slipper noget af den nervøsitet, der ofte opstår når man skal til jobsamtale, så du føler dig mere sikker. Under jobsamtalen er det et plus, at du virker sikker og velovervejet.

Inden jobsamtalen

Der er mange ting at forholde sig til ved en jobsamtale. Du har overstået første kapitel, hvor du har sendt din ansøgning og dit fængende CV afsted, hvorfor du kun mangler at brillere til selve jobsamtalen. Her får du en liste over ting, som er gode at forholde sig til, inden du skal til jobsamtale.

  • Giv et godt førstehåndsindtryk og et fast håndtryk
  • Samtalen starter allerede fra du træder ind ad døren
  • Match dit outfit med virksomheden
  • Vær smilende og seriøs på samme tid
  • Husk at undersøge virksomheden og dens værdigrundlag
  • En jobsamtale varierer tidsmæssigt, så spørg indtil om hvor længe du kan forvente den tager.

10 jobsamtale spørgsmål som du skal kunne besvære

Du skal til jobsamtale, sælge dig selv og dine kompetencer, og overbevise dem om at du er det rette valg for virksomheden, hvorfor foreberedelse kan være altafgørende. Her finder du de 10 oftest stillede jobsamtale spørgsmål, som er gode at forberede sig på.

1. Hvem er du – fortæl om dig selv

Dette spørgsmål anvendes ofte som åbningsspørgsmål til en jobsamtale. Det er vigtigt at du her fatter dig i korthed og anvender et positivt ladet sprog. Fortæl om dig selv ud fra din uddannelsesmæssige baggrund, arbejdserfaringer, din personlighed, dine egenskaber og kompetencer og hvad du har af målsætniger karrieremæssigt.

2. Hvilke styrker har du?

Udvælg 3 af dine styrker, maksimalt 5, som er de bedste egenskaber hos dig og som matcher jobprofilen og virksomheden. Derfor bør du sætte sig godt ind i selve jobbet og virksomheden, så du er helt skarp på at dine styrker passer perfekt til jobbet.

Når du skal fortælle om dine styrker, er det en god idé at komme med et konkret eksempel. Det kan for eksempel være fra en tidligere arbejdsplads, hvor du fortæller om, hvordan du var analytisk, vurderende eller empatisk. Dertil kan det være godt, hvis du reflekterer eksemplet det over på virksomheden du er til jobsamtale hos.

3. Hvilke svagheder har du?

I forlængelse af ovenstående spørgsmålet vil du oftest også få stillet et spørgsmål omhandlende dine svagheder, hvorfor det er godt at du har forberedt dig godt på dette. Her skal du nemlig være vågen og ikke begynde at undskylde.

Erkend at du kan have udviklingspunkter, men gør det ud fra dine styrker. Måske er du enormt analytisk, hvorfor du går op i små detaljer og alt skal være perfekt, hvilket kan tage lang tid. Formuler dig på en måde, hvor din styrke også er din svaghed, og fortæl at du er bevidst om det og at arbejder på det.

4. Hvordan samarbejder du?

Kom med et konkret eksempel på hvordan du samarbejder, hvor du fortæller om et samarbejde som foregik optimalt. Kan du lide at arbejde sammen med andre, kan du fortælle, at du er let omgængelig, konstruktiv og velfungerende i en samarbejdsrelation.

Sæt det i perspektiv til virksomheden, så de får et indtryk af, hvordan de får det bedste ud af dig i et samarbejde, ved sparring og/eller kollegialt. Har du eventuelle referencer bør du medbringe disse.

5. Hvordan prioriterer du og hvad lægger du vægt?

Fortæl om hvordan du skaber overblik over opgaver og deadlines, og undgå at nævne noget om kedelige erfaringer, som var stressrelaterede eller grundet dårlig ledelse. Tal om hvordan du sætter opgaver i system, og kommunikere med overordnede og kollegaer i forbindelse med prioritering af opgaver – og at du kan lide klarhed i aftalerne.

6. Hvorfor vil du arbejde for virksomheden?

Mange glemmer at sætte sig ind i virksomheden inden de skal til jobsamtale, hvilket kan komme til udtryk i dit svar på dette spørgsmål – et jobsamtale spørgsmål som du med stor sandsynlighed vil blive stillet.

Til dette spørgsmål er det godt at være skarp på hvad deres behov er. Virksomheden søger en ny medarbejder, som netop kan dække disse, hvorfor det er godt, hvis du kan komme med et svar, hvor du viser at du kan dække deres behov.

I forbindelse med dette spørgsmål kan det være, at du vil blive spurgt om, hvorfor du forlader dit nuværende job. Her må du ikke lyve eller nævne noget om personlige konflikter. Vær så ærlig som muligt, men undgå at det skader dig.

7. Hvorfor skal virksomheden ansætte lige netop dig?

Lav en kort opsummering, hvor du fortæller om dine erfaringer, styrker og egenskaber, som kan bidrage positivt til virksomheden og dække deres behov. Det er vigtigt, at du reflekterer dine egenskaber over på virksomheden, i dit svar på dette spørgsmål.

8. Hvad kan du bidrage med til virksomheden, som andre ikke kan?

Dette spørgmål minder meget om ovenstående, men her er det særligt vigtigt, at du lægger vægt på, at du vil kunne tjene flere penge, end du koster at have ansat. Hertil er det en god idé at komme med et eksempel på resultater du tidligere har opnået, hvor fokus lægger på de egenskaber du kan bidrage positivt til virksomheden med.

9. Hvor længe forventer du at blive hos virksomheden?

Fortæl dem at du er oprigtig interesseret i at gøre karriere i virksomheden, men sæt gerne krav til dine udviklingsmuligheder, og at du ønsker at blive udfordret løbende. Det er kun et plus, at du kender dig selv og dit eget værd.

10. Hvad forventer du at få i løn?

Dette spørgmål er for mange akavet og følsomt at skulle behandle, og oftest stilles det heller ikke indledningsvist. Det er en god idé, at du starter med at undgå spørgsmålet på en høflig måde, hvor du lægger vægt på at du er mere interesseret i virksomheden og jobbet.

Oftest stilles spørgsmålet afslutningsvist eller ved sidste runde i processen, så ved du også at virksomheden er interesseret i at ansætte dig. Dermed vil det være lettere at snakke løn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *